Bacaan Al Quran

Listen to Quran

KEDAH SENGET


BERSEMPENA DENGAN TAHU BARU MAAL HIJRAH 1 HB MUHARAM 1433 BLOG INI MENGAMBIL NAFAS BARU BAGI MENGHORMATI PIHAK PIHAK YANG BEKENAAN YANG MAHU ISU ISU YANG BERBAU PERIBADI DI GANTI DENGAN ISU ISU PERINGATAN PADA UMAT ISLAM KHUSUSNYA NEGERI KEDAH.SESUNGGUHNYA UMAT ISLAM DIAKHIR ZAMAN INI TELAH MENJADI MANGSA DEMOKRASI BARAT LAKNATULLAH SELEPAS NEGARA INI MENERIMA SISTEM DEMOKRASI YANG TELAH MERAMPAS HAK RAJA RAJA YANG SEHARUSNYA MEMPUYAI KUASA MUTLAK BERTINDAK SEBAGAI KHALIFAH . SISTEM DEMOKRASI INILAH YANG SEBENARNYA MENJADI PUNCA KEHANCURAN MANUSIA DAN PERPECAHAN UMAT ISLAM SELURUH DUNIA MASA KINI. .SUARA TERBANYAK MENJADI PENENTU KEPADA PERLAKSANAAN SYARIAT ALLAH YANG DIWAJIBKAN KEATAS MANUSIA.SAMA SEKALI DEMOKRASI BARAT YANG SEDANG DIAMALKAN SEKARANG INI ADALAH BERCANGAH DENGAN TUNTUTAN PADA FITRAH MANUSIA .MANUSIA JADI SESAT APABILA DIBERI HAK MEMILIH PEMIMPIN NEGARA AHLI POLITIK YANG BERKUASA MEMBUAT DASAR PEMERENTAHAN NEGARA .
SESUNGGUHNYA KHALIFAH ATAU RAJA ATAU SULTAN DITENTUKAN OLEH ALLAH (SWT)MANA KALA HAK MELANTIK PEMIMPIN HANYA TERHAD KEPADA PELAKSAAN SYARIAT SAJA TIADA TERLIBAT DALAM MELANTIKAN PEMBUAT ATAU PENENTU DASAR PEMERENTAHAN .HUKUM DAN PERINTAH TUHAN TETAP KEKAL SEBAGAI SATU PERENTAH DARI TUHAN YANG MENCIPTA ALAM INI DAN MANUSIA TIADA HAK MEMILIH MELALUI PUNGUTAN SUARA ATAU PETI UNDI TERBANYAK.SEKIRANYA BELAKU KEZALIMAN DAN PEYELEWENGAN PEMIMPIN YANG DILANTIK OLEH ALLAH LAZIMNYA MENGIKUT KETURUNAN DAN ORANG YANG TEREPILIH MAKA TUGAS ORANG BERIMAN BERDOA KAPADA ALLAH UNTUK MENUKARNYA DENGAN PEMIMPIN YANG LEBIH BAIK MAKA SEGALA DOSA PEMIMPIN TERHADAP RAKYAT PADA ALLAH (SWT) RAKYAT BERSERAH DAN KEMBALI.
KEMBALILAH KEPADA SISTEM KHALIFAH YANG DITUNTUT.KEMBALIKAN KUASA MUTLAK PADA RAJA DAN SULTAN.

Sunday, November 7, 2010

Banjir senakin Reda

Banjir KEDAH semakin reda walaupun demikian paras air mula menurun di bahagian utara negeri Kedah tetapi di bahagian barat Alor Star dimana, di Kuala Kedah terdapat sistem pengairan melalui kuala pintu air yang megawal paras air ...kEADAAN INI  MASIH BERTERUSAN  HINGGA  BERITA INI DI LAPORKAN. Putusnya bekalan air kepada penduduk ketika berlaku banjir meyebabkan kesengsaraan rakyat Kedah bertambah buruk. Ahli politik pimpinan asyik dengan alasan  PAM air tengelam pada setiap kali berlaku banjir apakah wang cukai rakyat yang dipungut sekian lama bebillion-billion setiap tahun tidak cukup kosnya untuk memperbaiki PAM tersebut supaya ianya tidak menjadi masalah yang berkait.
\
Air masih  bertakong dan menengelamkan banyak rumah,di kawasan kuala kedah seolah-olah seperti lautan  menelan mangsanya di darat. Hampir 50% pusat perpindahan mulai kosong dan di harapkan sekiranya cuaca baik maka mangsa dapat pulang kerumah dengan selamat, tetapi sekiranya cuaca berubah dan hujan pada ketika ini maka keadaan sebaliknya akan belaku. Kemungkinan fasa kedua banjir akan berlaku dengan lebih terok lagi. Banjir di kedah amat berhubung kait dengan negeri Thailand khususnya di selatan. Krisis yang lebih besar di jangka berlaku apabila kerosakan segala harta benda mangsa banjir dan lebih kritis bagi penduduk yang miskin yang kebanyakannya tiggal di pinggir pantai dan sungai. Kawasan Parlimen kuala Kedah saja menguruskan lebih dari 14 Ribu Mangsa banjir yang di kendalikan oleh YB Nasir Mustafa ADUN Kubang Rotan. Ahli Parlimen (PKR) Yb Shukor berada di Mekah menunaikan Fardu Haji. Maka tugas tersebut terpaksa di tanggong oleh semua ADUN di Parlimen tersebut.

Terima kasih kepada TV3 kerana mempolitik kan Isu banjir di Negeri Pakatan khususnya  KEDAH dalam membuat keyataan jahat melalui menterinya kononnya .PAS tak buat apa apa dalam krisis banjir. Kerajaan negeri bergantung harap kepada  kerajaan pusat dan berharap bantuan dari  kerajaan Pusat semata-mata Rakyat faham apa yang cuba di sampaikan seolah olah UMNO/BN yang berkuasa di perinkat pusat mempuyai segala keperluan logistik bantuan mangsa bencana alam.Cukai rakyat di bayar kepada kerajaan pusat oleh rakyat maka seharusnya sepatutunya segara kos serta pelaksanaan pemulihan mangsa banjir di tanggung oleh pihak Kerajaan Pusat. Adalah tidak wajar megambarkan pada rakyat bahawa kerajaan pusat jugalah akan di harapkan bantuan walaupun PR yang memerintah negeri. Rakyat mahu di gambarkan  dari sudut persepsi yang nagatif dan semagat federalisma yang sempit agar rakyat kedah membenci  PR. Imej buruk yang melambangkan ketidakupayaan kerajaan negeri KEDAH disiarkan DALAM MEDIA  hampir setiap hari seolah proses brain storming rakyat kedah sedang belaku. Padahal, yang mula-mula mewujudkan pusat gerakan banjir adalah PAS KEDAH mengikut segala  keupayaan yang ada di Negeri Pasola pasir dua butir (PERAK).yang di perintah oleh UMNO/BN secara haram dan dijadikan suatu gimik politik dalam menyalurkan bantuan pada mangsa banjir di Negeri KEDAH padahal Selangor dan Penang lah yang mula menghantar sukarela dalam bentuk tenaga manusia secara senyap. Inilah propaganda UMNO/BN mengambil kesempatan mempolitikan isu ini untuk memburuk-burukkan Negeri KEDAH yang di perentah PR. Maka oleh sebab propaganda jahat TV3, maka turunlah berduyun-duyun PAS, PKR dan DAP dari seluruh tanah Air menghantar bantuan terus ke mangsa banjir seolah olah seperti pilihanraya  kecil sedang belaku malah lebih hebat dari itu.
Apakah apabila berlaku bencana Alam yang sedemikian dimana mana negeri sekali pun maka  tanggungan ini diletakkan pada bahu Parti Politik ini suatu persoalan yang difikirkan oleh rakyat. Isu bencana alam yang begitu menakjubkan telah di eksplotasikan olen pemerintah pusat bagi mancari habuan politik yang cukup menjijikan. Kita melihat bagai mana ajen  UMNO. BN khusnya putri UMNO di pusat-pusat pemindahan mangsa banjir dan agen-agen mereka berkeliaran di pusat pemindahan mangsa banjir menghasut mangsa banjir seolah-olah PAS tidak bertanggungjawab dan hal banjir ini padahal keupayan Ahli PAS melalu Unit Amal bertukus lumus bersabung nyawa memindahkan mangsa banjir siang dan malam mengikut segala kemampuan yang ada. Ketika .paras air sedang naik begitu cepat dalam masa satu jam sudah beberapa kali tingginya .Semangat jihad yang tinggi dengan keupayaan kewangan yang daif sangup mengorbankan perbelanjaan walaupun rumah-rumah mereka sendiri ditengelami air

 Secara logik akal persiapan barisan hadapan yang bertindak cepat dalam menyelamatkan mangsa banjir di peringkat mulanya tanpa nengorbankan sebarang nyawa sekali pun. Inilah barisan pemuda PAS KEDAH dengan UNIT AMAL bertugas tanpa habuan gaji atau elaun yang sering di perlekehkan oleh UMNO. Pada ketika itu pemimpin UMNO masih tidur lena mengarapkan taukey-taukey mereka menghantar peruntukan habuan dalam kesempatan yang terbentang luas. Apabila mansga diselamatkan dan dipindahkan kepusat pemindahan, maka datanglah puak-puak UMNO keesokkan harinya dengan segala janji manis bersalut dengan hasutan memburukan parti PAS. Maka turunlah putri dan wanita UMNO  dengan solekan yang catik  molek cuba menguasai keaadan. Penyelamat dari pusat hanya datang setelah keadaan menjadi terok itu pun atas arah pihak atasan bukan atas dasar kemanusian.yang nanpu bersenderian atas dasar tanggungjawab sosial. Manakala PAS KEDAH mampu bertindak bersendirian tanpa UMNO tidak mampu bertindak melaksanakannya atas dasar tnggungjawab sosial. Unit suka rela dari seluruh pelusuk KEDAH sudah berada di tahap maksima.
  • Oleh sebab proses menghadapi mangsa banjir ini melibatkan 3 pihak iaitu Agensi kerajaan Pusat seperti JKM, Polis, Tentera, Bomba dan lainnya. Pihak kedua terdiri dari ajensi Kerajan Negeri seperti MBAS dan Majlis Perbandaran Jitra dan yang Lain. Pihak Ketiga adalah terdiri dari Parti politik orang awan dan pasukan sukarela. Namun demikian birokrasi dan disutintik dengan sentimen politik telah meyebabkan keadaan menjadi kelam kabut. Rakyat terus menjadi mangsa. Saya tetap meyalahkan MB Kedah dalam hal ini sebab amaran banjir tetah di keluarkan begitu juga pengalaman banjir ini bukan kali pertama yang di hadapi oleh rakyat kedah namum mempersiapkan satu organisasi yang kemas dalam mengujudkan koodinasai membantu mangsa banjir masih di tahap lama macam BN dahulu. Bencana alam menjadi alasan untuk memdapat  bantuan kewangan dari pusat dengan mudah, waktu UMNO/BN perintah dahulu. Apakah apabila PR ambil alih pemerintah Kedah keadaan yang sama boleh belaku???Akhirnya rakyat yang akan menangung beban dan kesengsaraan permainan politik yang tak sudah-sudah. Apabila bencana alam dipolitikkan semata-mata untuk meraih sokongan politik sesuatu pihak tidak diwujudkan dengan cara sistemmatik. Dalam banyak hal diperingkat tertentu, bencana ini tidak memerlukan wang ringgit tetapi tenaga manusia yang amat di perlukan. Justeru, apabila mangsa dipindahkankan maka, disitu timbul masalah lain iaitu logistik dan kemudahan bagi menjaga mangsa banjir yang ketika itu penuh dengan emosi. Pengagihan bantuan tidak diuruskan dengan cara yang sepatutnya. Saluran bantuan yang memastikan segala bantuan dari mana-mana pihak tidak dibuat mengikut pegalaman banjir yang terdahulu.

3 comments:

  1. Hang dok kutuk Umno buat apa aih..MB hang tak kata apa pun.., hang lebih-lebih plak. Yang hang nak pot-pet apa.., best fren dia pa Umno.. Hang tok sah dok hingaq la.. hang orang Pas serupa melukut saja dalam Kedah ni.. La ni amik habuan pakat merasa sorang sikit..

    ReplyDelete
  2. Dia nak kata apa lagi esok lepih banjir dia akan kata masa PAS belum Perentah pun Banjir tu dah ada dah nak heran apa.Tunggu sampai rumah dia sendiri tenggelam baru dia ada akai.

    ReplyDelete
  3. Betul..betul..betul.. PAS UMNO kan adik beradik.. Kucing kurap pun kalau kita bagi makan Friskies lama lama bulu dia cantik juga. Beruk pun kalau kita latih dia ada gak gunanya. Kerbau pun kalau dulu kita boleh guna buat bajak bendang. Hangpa nak marah apa la sangat kat menatang-menatang tu. Azizan dia cukup terer la bab ni. Pasai tu la dia suka bela dalam pentadbiran dia. Cuma manja dia saja lebih sikit kat puak tu daripada kat puak hangpa. Hangpa pun takat cerdik kat paras kepala lutut dia saja. Tu yang hangpa duk kena jerkah selalu tu. Ala...puak PAS hangpa pun takat hingaq saja rheja hangpa..Mai mengadap dia..teruih teloq hangpa terencat..Tu yang dia syok tu...

    ReplyDelete

Apa Komen anda

Buku Bertajuk 'AZIZAN DALAM DOSA

Buku Bertajuk 'AZIZAN DALAM DOSA
Untuk di nilai dan Di Komen oleh Ahli PAS saja